top of page
Zoeken

Wat is de Pinion MGU en wat maakt hem revolutionair binnen de wereld van elektrische fietsen?

Bijgewerkt op: 21 mrt


Als fanatiek fietser heb je het waarschijnlijk wel meegemaakt: je staat stil voor een rood licht of kruispunt, en bij het wegrijden, merk je dat je nog in de verkeerde versnelling zit. Gênant. Je voelt de weerstand, het ongemak van een niet-perfecte schakeling, en je vraagt je af of het niet beter kan. Daarbij komt nog dat je fiets regelmatig naar de fietsenmaker moet en dat is niet altijd een feest voor je portemonnee, want een degelijk onderhoud kost nu eenmaal geld.


Stel je eens even voor… een wereld waarin je fiets altijd in de juiste versnelling staat. Waar schakelen zo soepel en intuïtief aanvoelt dat je nauwelijks merkt dat het gebeurt. En dat allemaal met slechts één oliewissel per 10.000 kilometer. Klinkt te mooi om waar te zijn? Of toch niet?


Enter de Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU): een revolutionair systeem dat een straffe motor en slim schakelsysteem samenbrengt in één compacte unit. Schakelen verloopt naadloos én je hebt een fiets die een nieuwe dimensie geeft aan het woord ‘onderhoudsarm’.


  1. Wat is de Pinion MGU?


De Pinion MGU combineert een krachtige elektrische motor én versnellingen in één compacte en geïntegreerde unit, wat zorgt voor een compleet nieuw type aandrijving voor e-bikes. Dit systeem heeft tot 12 versnellingen en is even licht en compact als middenmotoren met externe schakelsystemen. De Pinion MGU kan op gewone elektrische fietsen, mountainbikes en trekkingfietsen worden gemonteerd, maar evengoed op speedpedelecs.



Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU)
Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU)

  1. Hoe werkt de Pinion MGU?


De magie zit hem in de slimme technologie. Sensoren registreren alles: van je snelheid tot de positie van de schakelas en crankarm. Zo schakel je niet alleen soepeler, maar ook op exact het juiste moment. En met de vier ondersteuningsniveaus Eco, Flow, Flex en Fly – bepaal jij hoeveel kracht je nodig hebt. Of je nu zuinig rijdt of volop gas geeft, je hebt altijd de juiste ondersteuning.


Een starthulp die wielspin voorkomt bij beklimmingen en een Boost-knop op het stuur maken het pakket compleet. Bovendien kunnen alle ondersteuningsmodi worden afgestemd op jouw individuele voorkeuren via de bijhorende FIT E-Bike Control App.


De kers op de taart? Slimme schakelfuncties zoals Pre.Select en Start.Select maken het rijden nog eenvoudiger. Met Pre.Select schakelt je fiets automatisch naar de juiste versnelling tijdens een afdaling, zodat je zonder moeite en in de juiste versnelling weer kunt optrekken. Start.Select zorgt ervoor dat je altijd in de ideale versnelling vertrekt na een stop. Nooit meer klungelen aan stoplichten of kruispunten.





  1. Wat zijn de voordelen?


Onderhoudsarm en duurzaam. Alle behuizing is veilig afgesloten van stof, modder en water waardoor de Pinion MGU veel minder snel beschadigd kan geraken, minder onderhoud nodig heeft, minder snel verslijt en dus een heel stuk duurzamer is. De volgende keer dat je denkt aan onderhoud? Na 10.000 kilometer.


Sneller en intuïtiever. Dankzij zijn ‘smart shifting’ schakel je supersnel. Of je nu stilstaat of bergop rijdt, de Pinion MGU schakelt met één klik meerdere versnellingen tegelijk. Kortom, je moet minder nadenken en kunt meer genieten van de rit.


Riese & Müller Delite5 met Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU)
Riese & Müller Delite5 met Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU)

Een fiets met Pinion MGU die perfect bij je past. Doordat de motor en versnellingen één geheel vormen, hebben fietsfabrikanten maximale ontwerpvrijheid. Ze kunnen hun fietsen volledig rondom deze krachtige basis bouwen, zonder beperkingen. Dit resulteert in doordachtere fietsen, volledig afgestemd op hun doel – of je nu een stadsfiets, speedpedelec of trekkingfiets zoekt.


Clean en strak design. Omdat de versnellingen in de motor zijn geïntegreerd, heeft je fiets minder zichtbare onderdelen, wat zorgt voor een strak en gestroomlijnd ontwerp.



Riese & Müller Delite5 met Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU)
Riese & Müller Delite5 met Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU)

Perfecte gewichtsverdeling en stabiliteit. Doordat het gewicht van de motor en de versnellingen in het midden van de fiets zitten en tevens op het laagste punt krijg je een stabielere fiets die zich ook beter gedraagt bij een ruwe ondergrond. Beide wielen zijn licht en kunnen dus vlotter over oneffenheden gaan.


Betere en duurzamere werking van de vering. De Pinion MGU draagt bij aan een betere vering van de fiets, omdat hij het gewicht dat direct op de wielen rust, vermindert. Dit zorgt ervoor dat:

  • je soepeler over obstakels kan rijden.

  • je wielen beter grip hebben en je sneller kan reageren op veranderingen in het terrein.

  • je vering langer meegaat, want hij wordt minder belast.





  1. Zijn er ook nadelen?

Ja en nee. De unit is zwaarder dan een middenmotor, maar de wielen zijn lichter. Plus, alle gewicht hangt in het midden en op het laagste punt van de fiets. Duidelijk een voordeel. Anderzijds hoor je, net als bij een middenmotor, het geruis van de motor en de versnellingen. Maar of dat echt storend is, beslis jij.


Tout Terrain Divide met Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU)
Tout Terrain Divide met Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU)

  1. Kostprijs?

De exact prijs voor een Pinion MGU kunnen we niet geven, want hij wordt alleen geleverd in complete fietsen. Wat we wél weten is dat dit systeem te vinden is in de betere fietsenmerken, meestal in combinatie met een Gates-riemaandrijving. Een investering, maar je krijgt er een geweldige en onderhoudsarme fiets voor terug.


Conclusie

Met zijn duurzame design en slimme schakelfuncties biedt de Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU) een ongeëvenaarde rijervaring die elke trap moeiteloos maakt. Hoewel de aanschafprijs van een fiets met dit systeem misschien wat hoger ligt, bespaar je op de lange termijn enorm op onderhoudskosten.


Het is al langer bekend dat de technologie van Pinion betrouwbaar, duurzaam en onderhoudsvriendelijk is. Dit merk is al meer dan tien jaar getest, bewezen en gebruikt door meer dan 100 fietsfabrikanten wereldwijd. De Pinion MGU zal dan ook dé nieuwe referentie worden op het gebied van motor- en versnellingssystemen voor high-end fietsen.


Durf jij de sprong te wagen?






 
 
 

Comments


bottom of page