Het Fietslab

Open brief

Geachte Burgemeester,
Schepenen,
Leuvense bestuursleden,


Samen voor één ambitie: Leuven fietsstad


Met Het Fietslab zijn we al een tijdje fietspioniers. Onze focus ligt al jaren vooral op fietsmobiliteit, zo zag je bij ons al heel snel de eerste cargofietsen opduiken . Onze klanten zijn ondernemers, werknemers, ouders, kinderen, andersvaliden,… We doen elke dag ons uiterste best om hen op de fiets te krijgen en geloven dat we hierdoor een belangrijke schakel zijn in de opmars van de fiets als vervoersmiddel.
Meer dan ooit is deze “modal shift” nodig: ons klimaat, onze economie, onze gezondheid en onze veiligheid vragen erom.

Uiteraard kunnen we dit niet alleen en is er veel werk aan de winkel. Leuven doet het alvast niet slecht, iedereen die een steentje bijdraagt aan een fietsvriendelijkere stad verdient dan ook een pluim. In de eerste plaats zijn dat de fietsende burgers die elke dag kiezen voor een duurzame vorm van mobiliteit. Ook de beleidsmakers zorgen er mee voor dat de fiets in Leuven de plaats krijgt die hij verdient.

Practice what you preach

‘Leuven fietsstad’ klinkt al een tijd als krachtige ambitie. Om dit doel waar te maken, is “last mile delivery” een praktijk die al enkele jaren door het stadsbestuur naar voor geschoven wordt. Dit is een systeem waarbij de bevoorrading van de stad gebeurt met kleinere, zuinigere en veiligere transportmiddelen zoals een en e-bike of cargofiets. Zelf passen we dit principe voor Het Fietslab al een tijdje toe. De leveringen komen niet meer toe in het stadcentrum of woongebied. De vrachtwagens met materiaal worden gelost in ons Service Center op het industrieterrein in Heverlee. Van daaruit bevoorraden wij met cargofietsen dagelijks onze winkel in de stad. Dit systeem werk voor ons zeer goed, daarom beslisten we onlangs om twee KMO-units aan te kopen op de Wijgmaalsesteenweg aan de Vaart. Volgende zomer zullen we ons Service Center definitief daar vestigen. Een ideale plek om leveringen te ontvangen en onze winkel in het stadcentrum per fiets te bevoorraden. Er wordt door ons dus gekozen om bewust flink te investeren in vernieuwende mobiliteit. We hopen we dat vele Leuvense ondernemers ons voorbeeld zullen volgen. Het ziet er alvast goed uit, we merken de veel inwoners hebben zin om voor de (cargo)fiets te kiezen.

Infrastructuur is noodzaak

Het realiseren van de ambitie ‘Leuven fietsstad’ valt of staat natuurlijk ook met een goed uitgedachte en kwaliteitsvolle infrastructuur. Deze wil in Leuven nog niet helemaal mee, dat horen jullie misschien wel vaker? De verandering is ingezet, die vlotte infrastructuur komt er vast en zeker. Als fietsenmakers en actieve fietsers zien we dit elke dag. We begrijpen dat je niet op één, twee, drie een fietsparadijs bouwt. Het is echter ontzettend spijtig om geconfronteerd te worden met beslissingen van het stadsbestuur die eerder tegen de ambitie ‘Leuven fietsstad’ ingaan.

Zelf werden we recent geconfronteerd met een gebrek aan initiatief van jullie kant. Onderstaand ‘kleinigheidje’ legt de vinger precies op de wonde en toont welke kansen er blijven liggen om van Leuven die gedroomde fietsstad te maken:

Omdat ons nieuw Service Center zich bevindt aan de overkant van een prima fietspad, deden we een aanvraag om ter hoogte van ons pand een verlaging van dat fietspad te voorzien. Dit lijkt ons de eenvoudigste en veiligste manier om onze medewerkers met cargofiets en onze bezoekers te laten oversteken.

Zeer groot was onze verbazing bij de reactie op onze aanvraag. Volgens de stad zou voor ons Service Center een betere bereikbaarheid met de fiets geen noodzaak zijn. Dit antwoord wordt bekrachtigd door twee bijzondere redenen. Eerst en vooral werd de aanvraag geweigerd omdat het over een industriële zone gaat. Ten tweede omdat eerdere aanvragen ook steeds geweigerd werden.

Door deze reactie, lijkt ons stadsbestuur te oordelen dat een industriële zone in ‘Leuven fietsstad’ niet veilig en vlot bereikbaar hoeft te zijn met de fiets en een plek is waar enkel zwaar verkeer zich thuis mag voelen. Nochtans zijn er tal van werknemers die met de fiets komen werken, klanten die met hun tweewieler op bezoek komen en meer en meer ondernemers die net als wij voor fietsmobiliteit kiezen.
Dat er dan ook nog wordt aangehaald dat eerdere aanvragen ook negatief werden beoordeeld, voelt als zout op de wonde. Het toont weinig bereidheid tot verandering en gebrek aan daadkracht aan. Nochtans  is infrastructurele verandering wel wat we dringend nodig hebben om de modal shift samen te maken en Leuven ook hierin een voorbeeld te laten zijn voor andere steden.

Samen kansen grijpen

Gelukkig geloven we bij Het Fietslab nog dat het wel goed komt. Ons vertrouwen in het stadsbestuur valt of staat niet met deze enkele uitschuiver. Iedereen verdient een tweede, derde of volgende kans en gelukkig komen deze er. Er liggen hopen kansen om volop voor slimme stadsmobiliteit en fietsmobiliteit te kiezen. Tijd om ze allemaal te grijpen, wij doen mee!
In aanloop naar het WK wielrennen omschrijven we het graag als volgt: “Als jullie met het bestuur de kopman willen zijn van een fietsstad, zal een stevige demarrage nodig zijn!”

Hoopvolle groeten,
Roel Moons
Klaas Decroos

Het Fietslab

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x